Nyelvi fejlesztés
A külömböző nyelvi szintek komplex fejlesztése
A különböző nyelvi szintek megfelelő alkalmazása
A nyelvi és kommunikációs képességek befolyásolják az iskolai, a munkaerő-piaci és a társadalmi érvényesülést, a sikerességet, valamint a gyermek elégedettségét és önbecsülését. Működésük megalapozza a szóbeli és az írásbeli nyelvi jelrendszer értelmezését, tárolását és alkalmazását.
Mit jelent a nyelvi tudatosság?
A nyelvi tudatosság fejlesztése elengedhetetlen az olvasás megtanulásához, a tanulási képesség
kifejlesztéséhez, az idegennyelv-tanulás sikerességéhez. A nyelvi tudatosság fejlődése óvodáskorban kezdődik, és eltarthat életünk végéig (Hawkins, 1984, pp. 67, 71), folyamatosan árnyalódik, új részletekkel gazdagodik, ahogy egyre jobban a birtokában leszünk nemcsak saját nyelvünknek, hanem más idegen nyelveknek is.
A nyelvi tudatosság szintjei
A fonológiai tudatosság kialakulásának feltétele az ép hallásra alapuló beszédhanghallás,
a beszédhangok (fonémák) stabil kategóriáinak a kialakulása (Csépe, 2006), amely a beszéd
zeneiségének észlelésére, az intonáció, a ritmus észlelésére (Goswami, 2011) épül. A fonológiai
tudatosság az a képesség, hogy hozzá tudunk férni a szavak belső szerkezetéhez, a szavakban
lévő hangokat fel tudjuk ismerni, képesek vagyunk azokat azonosítani, egymástól megkülönböztetni, és velük különböző műveleteket tudunk végezni (Csépe, 2006; Lőrik–Kászonyiné,
2009; Juhász–Kálló, 2017b).
A morfológiai tudatosság kialakulását megelőzi a morfémák (szótövek, képzők, jelek, ragok) elsajátítása 2 éves kortól, majd az ezekkel történő manipulációk során fejlődik nyelvi tudatossággá.
A morfémák a nyelv azon legkisebb elemei, amelyek (grammatikai, illetve lexikai) jelentéssel bírnak, a morfológia pedig azoknak a szabályoknak a rendszere, amely eligazít bennünket abban, hogy a különböző morfémákból hogyan alkothatók szavak.
A szintaktikai vagy morfoszintaktikai tudatosság a mondatok jólformáltságára, mondaton
belüli megszerkesztettségére vonatkozik, azaz a szószerkezetek sorrendjére, a szórendre, ragozásra.
A szemantikai tudatosság a szavak denotatív (megnevezés), konnotatív (alapjelentéshez
társuló többletjelentés) jelentéseinek ismeretére, használatára, illetve az arra való reflektálási
képességre utal.
Szolgáltatások:
Pszichológiai Diagnosztika
Pszichológiai Tanácsadás
Pszichoterápiák
Logopédiai diagnosztika
Logopédiai terápiák
Kapcsolat:
06-30-4877344
r.eszter11@gmail.com
Piliscsaba, Kálvária utca
Rátkai Eszter Terápiák
Pszichológia, logopédia
Egyéni és csoportos fejlesztés